SEO Title tag: Co je to titulek?

Copywriting
14
.
February
,
2020

Titulek je jedním z nejdůležitějších on-page prvků na stránce z pohledu SEO. I tak se na něj často zapomíná. A to je velká škoda. Díky poutavému titulku máte šanci zvýšit svou organickou návštěvnost. Úplně zadarmo to ale nebude. Abyste vytvořili titulek, který zaujme návštěvníky i vyhledávače, musíte dodržet pár základních pravidel, které vám odhalím na konci článku. Nejdřív si projedeme základní info, abyste měli celkový obrázek o tom, co to vlastně ten titulek je a k čemu slouží.

Co je to Title?

Co je to titulek, ptáte se. Titulek je HTML prvek, který vypadá asi nějak takto: <title>5 + 5 rad, jak vytvořit inspirativní moodboard | Patricie Jůn</title>. Tenhle malý zázrak v podobě zdrojového řádku v kódu dokáže neobyčejné věci. Jeho hlavním úkolem je informovat vyhledávače i návštěvníky, co mohou od dané stránky očekávat – co je jejím obsahem.

Takhle krásně pak vypadá titulek v organickém vyhledávání na Google (SERP).

Tip: Na jeho podobu se můžete podívat i ve zdrojovém kódu. Stačí rozkliknout danou stránku a zmáčknout klávesovou zkratku CTRL + U. 🕵️‍♀️

Proč je titulek důležitý?

Jak už jsem psala o kousek výše. Titulek pomáhá robotům i lidem pochopit, o čem je daný web, landing page, kategorie nebo blog post. Do Titlu musíte zakomponovat nejen klíčové slovo, ale taky trochu kreativity. Zkrátka musíte čtenáře nalákat, aby stránku vůbec otevřel

Vaším cílem je dostat se na dané klíčové slovo na první příčky vyhledávání. Proč? Podle marketingové platformy Hubspot75 % lidí nedoscrolluje ani na konec první stránky v organickém vyhledávání. Za zmínku stojí i procentuální otevíranost prvních tří příček (pokud nebereme v potaz sponzorované příspěvky). Nejlépe je na tom první odkaz s proklikovostí 18 %, na druhém místě už je to jen 10 % a na třetím 7 %. 

7 základních pravidel pro používání titulků

1. Dávejte si pozor na délku titulku

Někdo říká 60 znaků, někdo 55. Já se znaky neřídím. Orientuji se raději pomocí pixelů, protože je to daleko přesnější. Rozmezí pixelů se pohybuje od 580 px do 600 px. Obecně vyhledávače nezobrazují dlouhé titulky. Respektive zobrazují, ale jenom část. Zbytek nahradí tečkami. A to může negativně ovlivnit CTR. 

Délku titulku i meta descriptionu si můžete jednoduše ověřit přes online nástroj. Mým nejoblíbenějším je Spotibo, ale určitě jich najdete daleko víc. 

2. Vyhněte se nadužívání klíčových slov

Ano, je důležité klíčový výraz elegantně zakomponovat do titulku, ale všeho s mírou. Dávno jsou pryč robotické titulky s co nejvíce KW´s. Pamatujte, že píšete hlavně pro návštěvníky, ne pro vyhledávače. 

3. Zakomponujte svůj brand na konec titulku

Přidáním své značky na konec Titlu můžete zvýšit proklikovost. Pokud už vás lidé znají, bude pro ně příjemnější kliknout na váš odkaz než na odkaz konkurence. Pokud byste značku v titulku neměli, je možné, že by si návštěvník ani nevšiml, že to jste právě vy. 

Značku můžete oddělit svislou čárou, dvojtečkou, pomlčkou – čímkoliv, stejně jako to má Gourmet Káva. Vyhledávače je budou ignorovat a vám to dodá vizuální jednotnost. 

4. Pro každou stránku vytvořte originální titulek

Věřte, že ten čas za to stojí. Vymyslete pro každý článek, stránku atd. unikátní Title tag. Duplicitním obsahem byste si mohli akorát uškodit a shodit se “v očích” vyhledávačů a vlastně i návštěvníků. 

5. Rozlučte se s caps-lockem 

Konečně jste napsali dlouhý článek a toužíte vykřičet to do celého světa? Skvěle. Ale na caps-lock zapomeňte. Proč?

  1. Pro čtenáře je těžké text zpracovat.
  2. Velká písmena zabírají moc místa. Omezili byste si zbytečně počet znaků.
  3. Co si budeme… používání caps-locku je hodno průměrného přispěvatele komentářů na Novinkách.cz

6. Hlavně nelžete

Vyhledávače dokáží vyhodnotit obsah stránky a porovnat ho s vaším titulkem. Pokud tedy píšete o tom, jak efektivně shodit nabraná kila po Vánocích (ano, myslím, že v únoru je to stále aktuální 😅) a v titulku zmiňujete 5 tipů, jak správně pěstovat sukulenty, budete mít problém. 

Jasně, ukázka je to přehnaná, ale cílem bylo, abyste pochopili, jak to funguje. Držte se toho, co chcete lidem sdělit i za cenu, že to nebude ultra originální nebo cool. Hlavně, aby to byla pravda.

7. Pište pro své zákazníky 

I psaní titulků podléhá tonalitě vašeho brandu. Ano, klíčová slova jsou důležitá, ale ještě důležitější je držet se hlasu, kterým vaše značka mluví. Pokud nevíte, jakým stylem komunikujete, vytvořte si manuál, který vám pomůže sjednotit celou komunikaci.

Pište jejich mluvou, stylem a přemýšlejte, jakou přidanou hodnotu bude mít stránka pro zákazníka.  Titulek by měl být stručný jasný i poutavý. 

Chcete umět psát atraktivní titulky?

SEO je zajímavá disciplína, která se dotýká markeťáků i copywriterů. Myslím, že o něm neslyšíte naposledy. Ale příběh o tom, jak vylepšit titulek a vytěžit z něj maximum si dáme zase někdy příště.

Autor článku

Patricie jůn

Jmenuji se Patricie a živím se tvořením strategií, contentu, copy i brandu. Neposedím na jednom místě. Pořád se něco učím, zkoumám nebo vymýšlím. Mezi mé oblíbence momentálně patří psychologie barev a prodeje. A můj kocour Chewie. 🐈